Skip to main content




Jak zostać pilotem samolotu? | Licencje, stan zdrowia, wykształcenie





Wybór przyszłej ścieżki kariery to decyzja wymagająca dokładnego przemyślenia i analizy dostępnych opcji. Jednym z zawodów, który stale wzbudza zainteresowanie i ekscytację, jest praca pilota samolotu. Choć droga do zdobycia tej profesji bywa wymagająca, oferuje ona wyjątkowe możliwości, które w pełni wynagradzają poświęcony czas, wysiłek oraz nakłady finansowe.

Jak zostać pilotem? | Potrzebna Ci jest licencja

Droga do zdobycia licencji pilota wymaga czasu, zaangażowania i znaczących nakładów finansowych - szczególnie, jeśli Twoim celem jest pilotowanie samolotów pasażerskich. Proces ten obejmuje intensywne szkolenia teoretyczne i praktyczne oraz zdanie wymagających egzaminów. Mimo trudności, korzyści takie jak wysoka pensja, prestiż, niezapomniane widoki z kokpitu oraz sama przyjemność latania sprawiają, że dla wielu osób jest to marzenie warte realizacji.

PPL(A) – Licencja Pilota Turystycznego

Licencja Private Pilot Licence (Aircraft) to pierwszy krok w świecie lotnictwa. Pozwala na wykonywanie lotów rekreacyjnych w sprzyjających warunkach pogodowych, jednak nie uprawnia do zarobkowego przewozu pasażerów.

Wymagania i proces szkoleniowy:

  • Minimalny wiek: 17 lat.
  • Ukończony kurs samolotowy: ponad 100 godzin zajęć teoretycznych oraz 45 godzin lotów praktycznych.
  • Egzaminy teoretyczne i praktyczne.
  • Koszt uzyskania licencji: od 20 000 do 30 000 zł. 

Licencja PPL(A) to świetny wybór dla osób, które chcą latać dla przyjemności, bez myślenia o zarobkowaniu w branży lotniczej.

CPL(A) – Licencja Pilota Zawodowego

Licencja Commercial Pilot Licence (Aircraft) otwiera drogę do wykonywania lotów komercyjnych. Jej posiadacz może latać samolotami o masie do 5,7 tony i z maksymalnie dziewięcioma pasażerami na pokładzie.

Ważne szczegóły:

  • Licencja CPL(A) pozwala pełnić funkcję pierwszego oficera (drugiego pilota) na większych maszynach, takich jak Boeingi czy Airbusy.
  • Dla pilotów planujących karierę w lotnictwie liniowym jest to kluczowy krok do zdobycia niezbędnego nalotu do licencji ATPL. 

Wymagania:

  • Ukończenie kursu teoretycznego ATPL(A), obejmującego 120 godzin wykładów i 530 godzin nauki własnej.
  • Wylatanie minimum dwustu godzin.
  • Zdanie egzaminów teoretycznych i praktycznych. 

ATPL – Licencja Pilota Liniowego

Airline Transport Pilot Licence to najwyższy poziom uprawnień, umożliwiający pilotowanie samolotów pasażerskich o masie powyżej 5,7 tony i liczbie pasażerów przekraczającej dziewięć osób.

Proces zdobycia:

  • Uzyskanie licencji CPL(A). Z
  • dobycie dodatkowych kwalifikacji: IR(A) (loty według przyrządów) i MEP(L) (latanie samolotami wielosilnikowymi).
  • Wylatanie wymaganego nalotu i zdanie wszystkich egzaminów teoretycznych oraz praktycznych. 

Po spełnieniu tych wymagań uzyskuje się zamrożoną licencję ATPL(A) FROZEN, która pozwala rozpocząć pracę w liniach lotniczych i zdobyć dalsze doświadczenie potrzebne do pełnego odblokowania licencji.

Czy aby zostać pilotem samolotu trzeba być okazem zdrowia?

Powszechne przekonanie, że kandydat na pilota musi cieszyć się nienagannym zdrowiem, nie jest do końca prawdziwe. Choć pewne schorzenia i dolegliwości mogą uniemożliwić zdobycie licencji, wiele drobnych problemów zdrowotnych, w tym lekkie wady wzroku, nie stanowi przeszkody w tej ścieżce kariery.

Choroby wykluczające możliwość zostania pilotem

Osoby zmagające się z poważnymi schorzeniami przewlekłymi, których objawy mogą wystąpić nagle, najczęściej nie mogą zostać pilotami. Dotyczy to m.in.:

  • cukrzycy wymagającej insuliny,
  • chorób serca,
  • poważnych zaburzeń psychicznych,
  • uzależnień. 

Z kolei wady wzroku, takie jak krótkowzroczność czy dalekowzroczność, zazwyczaj nie stanowią przeszkody. Dopuszczalne wartości dioptrii wynoszą:

  • od -8 do +5 w przypadku licencji turystycznych (PPL),
  • od -6 do +5 dla pilotów zawodowych (CPL i ATPL). 

Co więcej, latanie w okularach lub soczewkach kontaktowych jest dozwolone. Problemy takie jak jaskra, brak widzenia przestrzennego czy poważne zaburzenia rozpoznawania kolorów mogą jednak wykluczyć kandydatów na pilota do zdobycia upragnionej licencji.

Badania lekarskie dla kandydatów na pilotów

Aby rozpocząć szkolenie lotnicze, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego orzeczenia medycznego. Rodzaj badań zależy od planowanego poziomu licencji:

  • klasa II – dla pilotów turystycznych (PPL),
  • klasa I – dla licencji zawodowych (CPL, ATPL).

Zakres badań obejmuje m.in.:

  • EKG – ocena pracy serca,
  • audiogram i tympanometrię – badanie słuchu i odporności na zmiany ciśnienia, 
  • spirometrię – ocena sprawności układu oddechowego,
  • badania okulistyczne, laryngologiczne i neurologiczne,
  • szczegółowy wywiad i badanie przeprowadzane przez lekarza orzecznika. 

Zdrowie pilota jest kluczowe, ale wiele drobnych problemów nie wyklucza z tej profesji. Z tego względu warto skonsultować swoje możliwości z lekarzem orzecznikiem, który precyzyjnie oceni, czy stan zdrowia pozwala na realizację marzenia o lataniu.

Jakie wykształcenie musi mieć pilot samolotu?

Wbrew powszechnemu przekonaniu, uzyskanie licencji pilota samolotowego nie wymaga formalnie określonego poziomu wykształcenia. Oznacza to, że nie jest konieczne posiadanie matury ani ukończenie studiów, aby rozpocząć szkolenie lotnicze i zdobyć licencję. Jednak poziom edukacji może znacząco wpłynąć na dalszy rozwój kariery w lotnictwie.

Wykształcenie a kariera pilota

Choć przepisy nie nakładają obowiązku posiadania konkretnego wykształcenia, warto pamiętać, że większe możliwości zawodowe, szczególnie w lotnictwie komercyjnym, często wiążą się z wyższym poziomem edukacji. Ukończenie studiów na kierunkach związanych z lotnictwem, inżynierią czy nawigacją może nie tylko ułatwić zrozumienie teoretycznych zagadnień podczas szkolenia, ale także zwiększyć szanse na zatrudnienie w prestiżowych liniach lotniczych.

Dlaczego warto inwestować w edukację jako pilot samolotu?

  • Kursy na pilota obejmują zaawansowane zagadnienia, takie jak aerodynamika, meteorologia czy nawigacja. Wyższy poziom edukacji pomaga szybciej przyswajać te informacje.
  • W przypadku rywalizacji o stanowisko w liniach lotniczych, kandydaci z wyższym wykształceniem często mają przewagę.
  • Studia mogą być atutem przy ubieganiu się o stanowiska instruktorskie lub zarządzające w branży lotniczej. 

Podsumowując, choć wykształcenie nie jest formalnym wymogiem do zdobycia licencji pilota, może znacząco wpłynąć na komfort nauki oraz rozwój kariery w lotnictwie. Warto rozważyć inwestycję w edukację, szczególnie jeśli marzysz o pracy w renomowanych liniach lotniczych lub planujesz awansować na wyższe stanowiska.

Jak zostać pilotem samolotu? | Podsumowanie

Droga do zostania pilotem samolotu to wymagający, ale ekscytujący proces, który może spełnić marzenia o lataniu i otworzyć drzwi do kariery w lotnictwie. Aby osiągnąć ten cel, niezbędne są zaangażowanie, determinacja oraz inwestycja czasu i środków. Zdobycie odpowiedniej licencji, pozytywne przejście badań medycznych i ukończenie intensywnych szkoleń to kluczowe kroki na tej ścieżce.

Pilotowanie samolotów to nie tylko zawód, ale również pasja, która daje niepowtarzalną możliwość oglądania świata z lotu ptaka, pracy w dynamicznym środowisku i realizacji marzeń o przestworzach. Niezależnie od tego, czy celem jest latanie turystyczne, czy praca w liniach lotniczych, każdy etap edukacji lotniczej przybliża do osiągnięcia tego marzenia.

Dla osób gotowych podjąć wyzwanie, świat lotnictwa oferuje nieograniczone możliwości rozwoju, niezapomniane przeżycia i satysfakcję z przekraczania granic – dosłownie i w przenośni. Teraz, gdy znasz już podstawowe kroki i wymagania, czas zrobić pierwszy krok w kierunku realizacji swoich ambicji i rozpocząć przygodę z lataniem. Niebo czeka!