Skip to main content




Szybownictwo od podstaw, czyli jak zacząć latać szybowcem?





Latanie to wyjątkowa przygoda, która nie musi ograniczać się wyłącznie do strefy marzeń. Jeśli zawsze fascynowało Cię unoszenie się w powietrzu i chcesz poczuć wolność, jaką daje szybownictwo, warto podjąć pierwszy krok w jego kierunku. W tym artykule odkryjesz, od czego zacząć swoją drogę do bycia pilotem szybowca, jakie umiejętności będą Ci potrzebne oraz z czego składa się cały proces szkoleniowy.

Lot zapoznawczy, czyli idealny początek przygody z szybowcami

Lot zapoznawczy stanowi doskonały sposób na rozpoczęcie przygody z szybownictwem. Pozwala on odkryć, jak wygląda latanie tymi niezwykłymi maszynami i upewnić się, czy całość spełnia wyobrażenia przyszłego pilota. Pierwsze doświadczenie w powietrzu często staje się kluczowym czynnikiem, pomagającym ocenić, czy szybownictwo to odpowiednia dla nas pasja.

Loty zapoznawcze dostępne są w aeroklubach oraz prywatnych ośrodkach lotniczych, a czasem również w firmach turystycznych związanych z lataniem. Wiele z tych miejsc prowadzi kompleksowe kursy szybowcowe, więc taki lot bywa również okazją do poznania oferty ośrodka i jego zaplecza szkoleniowego.

Podczas lotu zapoznawczego pasażer siada w kabinie na miejscu ucznia-pilota w dwumiejscowym szybowcu, zaprojektowanym z myślą o nauce. Starty odbywają się zazwyczaj z użyciem wyciągarki lub za samolotem holującym, a czas przebywania w powietrzu zależy od panujących warunków atmosferycznych i może wynosić od kilku do kilkudziesięciu minut. Instruktor prowadzący lot demonstruje podstawowe manewry, wprowadza w techniki latania i prezentuje możliwości maszyny.

Koszt takiego lotu zależy od wybranej metody startu oraz czasu spędzonego w powietrzu, a sama inwestycja stanowi wartościowy krok w stronę pełnego kursu szybowcowego. 

Wymogi formalne dotyczące szybownictwa

Rozpoczęcie szkolenia szybowcowego wymaga spełnienia kilku formalnych wymogów, które zapewniają bezpieczeństwo i odpowiednie przygotowanie przyszłego pilota. Minimalny wiek do podjęcia kursu to najczęściej 14 lat, choć niektóre aerokluby preferują kandydatów, którzy ukończyli 16 rok życia. W przypadku osób niepełnoletnich niezbędne jest jednak przedstawienie notarialnej zgody rodziców lub opiekunów.

 Kolejnym kluczowym wymogiem jest pozytywne przejście badań lotniczo-lekarskich, które można wykonać w specjalistycznych ośrodkach medycyny lotniczej (np. w Warszawie lub Wrocławiu). Badania są kompleksowe, zajmują zazwyczaj od jednego do dwóch dni, a ich pomyślne ukończenie jest warunkiem uzyskania orzeczenia lekarskiego. Alternatywnie, można wykonać badania we własnym zakresie i udać się do lekarza posiadającego uprawnienia do wydawania orzeczeń lotniczo-lekarskich. Aktualną listę lekarzy orzeczników można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zaleca się podejście do badań przed podjęciem kursu, aby uniknąć ewentualnych niepotrzebnych kosztów w razie niespełnienia wymagań zdrowotnych.

Kurs szybowcowy teoretyczny

Przed pierwszym lotem w szybowcu konieczne jest ukończenie kursu teoretycznego, który dostarcza solidnych podstaw do bezpiecznego i świadomego latania. Kurs ten, najczęściej prowadzony stacjonarnie, obejmuje szeroki zakres zagadnień, począwszy od zasad bezpieczeństwa i prawa lotniczego, przez szczegóły związane z budową i funkcjonowaniem szybowca, aż po podstawy meteorologii, nawigacji oraz łączności radiowej. Dzięki temu przyszły pilot zdobywa nie tylko wiedzę techniczną, ale również umiejętność analizy warunków pogodowych oraz planowania trasy lotu.

Typowy kurs teoretyczny trwa około 50–80 godzin, choć czas ten może różnić się w zależności od ośrodka szkoleniowego. 

W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują kursy e-learningowe, oferowane głównie przez mniejsze ośrodki. Jest to opcja przystępna cenowo, a jednocześnie pozwala na naukę we własnym tempie. Warto jednak pamiętać, że kurs teoretyczny online nie zawsze dostarcza pełnego obrazu zagadnień, co może wymagać dodatkowych konsultacji z wykładowcą lub instruktorem w celu uzupełnienia wiedzy i rozwiania ewentualnych wątpliwości.

Kurs szybowcowy praktyczny

Po zakończeniu kursu teoretycznego nadchodzi czas na praktyczne szkolenie, które jest kluczowym etapem w drodze do zdobycia licencji szybowcowej. W Polsce szkolenie praktyczne odbywa się zazwyczaj na szybowcach takich jak SZD-9E „Bocian” i SZD-51 „Puchacz”. Oba modele, zaprojektowane jako maszyny dwumiejscowe, oferują solidne osiągi, a ich konstrukcja jest przyjazna dla osób początkujących. Co ciekawe, „Bocian” to maszyna o bogatej historii – niegdyś szybowiec wyczynowy, zdobył 29 międzynarodowych rekordów, dzięki czemu dziś uznawany jest za prawdziwą legendę szybownictwa.

Kurs praktyczny wymaga odbycia minimum 40 lotów i spędzenia co najmniej 4 godzin w powietrzu. Podczas każdego lotu kursanci mają na sobie spadochron, co jest standardowym środkiem bezpieczeństwa. W trakcie lotów szkoleniowych uczą się podstawowych manewrów, takich jak start, lądowanie oraz lot po kręgu nadlotniskowym. Zajęcia obejmują także reakcje na sytuacje awaryjne, takie jak wychodzenie z korkociągu, przerwanie holowania, zerwanie liny holowniczej czy awaria wyciągarki podczas startu.

Metody startu na kursie szybowcowym

Starty w kursie szybowcowym odbywają się na różne sposoby, zależnie od lokalizacji i warunków terenowych. Najczęściej stosowane są starty z wyciągarki lub za samolotem holującym. Na szybowiskach górskich możliwe jest wykorzystanie naturalnej rzeźby terenu, gdzie szybowiec startuje grawitacyjnie, zsuwając się ze wzniesienia. W niektórych miejscach stosuje się również metodę auto-holu, czyli startu za samochodem.

Egzamin i laszowanie

Po zakończeniu szkolenia praktycznego kursant przystępuje do egzaminu, który obejmuje minimum dwa loty z egzaminatorem. Po jego zaliczeniu nadchodzi moment na „laszowanie”, czyli pierwszy zestaw pięciu samodzielnych lotów, stanowiących symboliczny krok w stronę pełnej samodzielności w powietrzu. Na zakończenie kursu instruktorzy dokonują tradycyjnego „pasowania na pilota”, co stanowi nieodłączny rytuał w społeczności szybowników.

O czym pamiętać na kursie praktycznym?

Kursy praktyczne najczęściej odbywają się od wiosny do jesieni, kiedy warunki atmosferyczne są najbardziej korzystne. Loty szkoleniowe wykonywane są zazwyczaj rano lub wczesnym wieczorem, ponieważ powietrze jest wtedy spokojniejsze, a to sprzyja nauce. Na czas szkolenia warto zaopatrzyć się w kurtkę chroniącą przed wiatrem, czapkę z daszkiem oraz okulary przeciwsłoneczne. Nawet jeśli pogoda wygląda stabilnie, dobrze być przygotowanym na nagłe zmiany, które mogą zaskoczyć na lotnisku.

Jak uzyskać licencję szybowcową?

Uzyskanie licencji szybowcowej to początek przygody z lataniem, otwierający możliwości dalszego rozwoju. Licencja pozwala pilotowi latać samodzielnie, umożliwia naukę wykorzystania prądów termicznych oraz doskonalenie technik lądowania i latania na dłuższe dystanse. Wielu nowych pilotów angażuje się też w zawody szybowcowe, które pozwalają zdobyć doświadczenie i zwiększyć precyzję lotu.

Aby podejść do egzaminu państwowego, pilot musi mieć na koncie przynajmniej 15 godzin w powietrzu oraz odbyć przelot 50 km solo lub 100 km z instruktorem. Egzamin, odbywający się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, obejmuje część teoretyczną i praktyczną, po których zaliczeniu pilot otrzymuje pełnoprawną licencję szybowcową.